Porozumění

11.03.2022
Porozumění
Porozumění

Nedávno jsem sem vložil dokument o tom, jak komunikovat s nemocným, který má nějakou poruchu porozumění nebo vyjadřování. Chtěl bych zdůraznit některé zásady, které vám pomohou vylepšit kontakt s nemocným. ( Budu říkat "on", "pacient", "nemocný"). Pokud chceme někomu pomoci, musíme "mluvit stejnou řečí".
   Naše sdělení, otázky a pokyny by měly být co nejjednodušší. Nemocný má co dělat s tím, aby porozuměl, co po něm chceme. Natož, aby nám odpověděl.
   Praxe: Například dotaz na pití nemůže být:" Chceš vodu, čaj nebo mléko?" To je příliš složitý dotaz. Správně by mělo být: "Chceš vodu?" a teprve, když odpoví (i smluveným gestem - mrknutím, kývnutím hlavou, pohybem očí,...), pokračuji dál v dotazech "Chceš čaj", "chceš mléko". Musí vám být jasno, že ví, na co jste se zeptali.
   První, co musíme, je třeba zjistit v čem má problém a pak se podle toho snažit najít nejlepší způsob, jak mu (či jí) porozumět a jak nejjasněji sdělit, co chceme. Domluvit se na tom, co znamená ano a co ne.
   Buďme trpěliví. "Netlačte na něj". Nejenže musí váš dotaz zpracovat, ale často trvá delší dobu, než si sestaví odpověď. "Napovídejte", pouze, jestli chce. Raději, ať na to správné slovo přijde sám. Z komunikace by měl mít pocit, že mu chcete opravdu pomoci. Neměl by mít pocit, že je "neschopný", že je "na obtíž".
   Nekřičte na něj, pravděpodobně není hluchý, jen potřebuje čas, aby vám porozuměl.
   Pokud jste v kolektivu více lidí, neměl by mít pocit, že je "mimo společnost". Nechte ho domluvit, je to pro něj často obtížnější.
   Nedělejte "zesměšňující" poznámky. Mnohé, u zdravého třeba neškodné, je schopen zpracovat nevhodně. 

Když zvládnete komunikaci, bude lepší rehabilitace a tím i naděje, že přijde zlepšení.